گروه بورس: مدیرعامل بورس تهران اعلام کرد: براساس توافقی که در نشست‌های ویژه با وزیر اقتصاد انجام شد، قرار شد با هماهنگی وزارت اقتصاد، بانک‌ها برای تزریق نقدینگی و جلوگیری از نزول شاخص بورس وارد عمل شوند.

به گزارش همشهری، با تشدید افت قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش زیان سهامداران و قرار گرفتن بورس در شرایط بحرانی، وزیر اقتصاد با مسئولان بازار سرمایه جلسه تشکیل داد. شاخص کل بورس تهران ظرف دو هفته گذشته نزدیک به 1000واحد کاهش یافته است، ضمن اینکه از آخر فروردین تاکنون نزدیک به 12میلیارد دلار از ارزش بورس تهران کاسته شده است.

این بی‌سابقه‌ترین نزول شاخص در طول تاریخ 45ساله فعالیت این بازار است. براین اساس سونامی نزول شاخص‌های بورس، سهامداران را به‌شدت نگران کرده است. این موضوع باعث واکنش مستقیم مسئولان بازار سرمایه، ازجمله وزیر اقتصاد شده است.

در همین رابطه حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس تهران در گفت‌وگو با همشهری از برگزاری نشست‌های ویژه با وزیر اقتصاد ظرف روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: در جریان نشست‌هایی که با وزیر اقتصاد برگزار شد، آقای وزیر آمادگی خود را برای حمایت از بازار سرمایه اعلام کرد و قرار شد این حمایت‌ها از طریق همیاری بانک‌ها و کمک به صنایع و همچنین تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی دنبال شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای این کار از حمایت بانک‌ها برای تأمین نقدینگی بازار سهام و خروج از بحران نزول شاخص استفاده خواهد شد، گفت: قرار شد وزیر اقتصاد موضوع ورود بانک‌ها به بازار سهام را برای پشتیبانی و حمایت از بازار سهام پیگیری کند و برای کمک گرفتن از بانک‌ها در این زمینه قول مساعد داد. او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا برآوردی شده است که برای عبور بورس از بحران کنونی به چه میزان نقدینگی نیاز است گفت:برآوردی در این زمینه وجود ندارد.

قول وزیر برای حمایت از بازار

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس اعلام کرد: پیش از این هم جلسه‌هایی مرتب برای بررسی وضع بازار و ارائه گزارش‌هایی به وزیر اقتصاد برگزار می‌شد که به‌دلیل کاهش شاخص و حجم معاملات در روزهای گذشته لازم بود جلسه‌ای با حضور دست‌اندرکاران بازار سرمایه با وزیر اقتصاد برگزار شود که این جلسه دیروز برگزارشد و نتایج خوبی داشت.

وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از وضعیت سود‌آوری صنایع و شرکت‌های مختلف حاضر در بورس ارائه شد که جمع‌بندی آن این بود که اکثر صنایع از رشد سود‌آوری معقولی برخوردار بوده و از نظر بودجه‌ای نیز شرایط مناسبی دارند، اما در این میان جو روانی بازار متأثر از مسائل بین‌المللی بوده و تحت‌تأثیر شرایط غیربورسی است.

او اعلام کرد: همچنین درخصوص تأمین مالی و کمک به بنگاه‌های اقتصادی نکاتی اعلام شد. وزیر اقتصاد هم اعلام کرد که برای حمایت از صنایع و بنگاه‌ها و تأمین مالی مورد نیاز آنها، حمایت‌هایی را انجام خواهد داد. این در حالی است که وزارت اقتصاد از طریق نهادهایی مانند بانک‌ها دائما در تأمین مالی بنگاه‌ها و صنایع، فعال بوده و قرار است از طریق بانک‌ها، هم به بازار سرمایه و هم به صنایع کمک شود.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه اضافه کرد: به کسانی که در حوزه سیاستگذاری هستند توصیه می‌کنم تصمیمات در حوزه سیاستگذاری طوری باشد که سرمایه‌گذار را به سرمایه‌گذاری در بازار بورس تشویق کند.

کد خبر 175332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز